Bu konu benim için özellikle kısa olan yaz geceleri için büyük bir sorun.Sabah namazı için kalkıyorum,abdestimi alıyorum,namazın sünnetini kılıyorum ama farzında son tehhiyatta oturuyorum,uyandığımda güneş doğmuş oluyor.Şimdi ben namazı tamamladım mı yoksa tekrar mı kılacağım?Bu konuyu araştırdım,öğrendiklerimi de sizinle paylaşmak istedim.
İlk önce uyumak abdesti bozar mı? bu konuya bakalım.
Ebu Hureyre(r.anh) dan rivayet edilen bir hadisi şerifte;"İHTİBÂ HALİNDE( makadı yerde iken dizlerini göbeğine doğrutoplayıp,sırtından doladığı sarık ve benzeri bir bez ile yahut elleriyle dizlerini kavrar vaziyette) UYUYANA DA,KIYAM HALİNDE UYUYANA DA,YANI ÜZERE YATMADIKÇA ABDEST(alma şartı) YOKTUR.AMA YANI ÜZERE YATAR(ak uyur) SA ABDEST ALIR.( Beyhakî,es-sünenil kübra,no614, 1/122)
Bazı kaynaklarımızda ayakta,rükûda veya secdede uyumanın abdesti bozmaması ,namazda olmakla kayıtlanmış olsa da Zahiru'r Rivaye'de(İmamı Muhammed) gerek namazda gerekse namaz dışında bu şekil uyku ile abdestin bozulmayacağı söylenmiştir.Fetva da buna göredir.
Bir şeye veya bir yere dayanarak uyuyan kişinin,dayandığı şey çekilip alındığında kişi düşecek olursa,o şeye dayanarak uyumanın abdesti bozup bozmayacağında ihtilaf edilmiştir.İhtilaflı konularda ihtiyatla amel etmek güzel görülmüştür.
Son oturuşun tamamında uyuyan bir kimse uyandıktan sonra tekrar teşehhüt miktarı oturmazsa namazı bozulur.Zira uyku esnasında işlenen bir fiil irade ile yapılmış olmayacağından geçerli sayılmaz.Namazda uyku halinde yapılan kıyam,kırâat ve rukû gibi fiiller de geçerli değildir.
Bir kimse sabah namazını kılarken teşehhüt miktarı oturduktan sonra henüz iradesi ile namazdan çıkmadan güneşin doğuşuyla namaz vakti çıkacak olsa İmamı Ebû Yûsuf ve İmamı Muhammed'e göre namazı tamamdır.İmamı Ebû Hanîfe göre namaz bozulmuş olur.Çünkü bu namaza kendi irade ve fiili ile son vermiş değildir. KAYNAK:İMAN-İSLÂM İLMİHÂLİ(Cubbeli Ahmet Hoca)
İlk önce uyumak abdesti bozar mı? bu konuya bakalım.
Ebu Hureyre(r.anh) dan rivayet edilen bir hadisi şerifte;"İHTİBÂ HALİNDE( makadı yerde iken dizlerini göbeğine doğrutoplayıp,sırtından doladığı sarık ve benzeri bir bez ile yahut elleriyle dizlerini kavrar vaziyette) UYUYANA DA,KIYAM HALİNDE UYUYANA DA,YANI ÜZERE YATMADIKÇA ABDEST(alma şartı) YOKTUR.AMA YANI ÜZERE YATAR(ak uyur) SA ABDEST ALIR.( Beyhakî,es-sünenil kübra,no614, 1/122)
Bazı kaynaklarımızda ayakta,rükûda veya secdede uyumanın abdesti bozmaması ,namazda olmakla kayıtlanmış olsa da Zahiru'r Rivaye'de(İmamı Muhammed) gerek namazda gerekse namaz dışında bu şekil uyku ile abdestin bozulmayacağı söylenmiştir.Fetva da buna göredir.
Bir şeye veya bir yere dayanarak uyuyan kişinin,dayandığı şey çekilip alındığında kişi düşecek olursa,o şeye dayanarak uyumanın abdesti bozup bozmayacağında ihtilaf edilmiştir.İhtilaflı konularda ihtiyatla amel etmek güzel görülmüştür.
Son oturuşun tamamında uyuyan bir kimse uyandıktan sonra tekrar teşehhüt miktarı oturmazsa namazı bozulur.Zira uyku esnasında işlenen bir fiil irade ile yapılmış olmayacağından geçerli sayılmaz.Namazda uyku halinde yapılan kıyam,kırâat ve rukû gibi fiiller de geçerli değildir.
Bir kimse sabah namazını kılarken teşehhüt miktarı oturduktan sonra henüz iradesi ile namazdan çıkmadan güneşin doğuşuyla namaz vakti çıkacak olsa İmamı Ebû Yûsuf ve İmamı Muhammed'e göre namazı tamamdır.İmamı Ebû Hanîfe göre namaz bozulmuş olur.Çünkü bu namaza kendi irade ve fiili ile son vermiş değildir. KAYNAK:İMAN-İSLÂM İLMİHÂLİ(Cubbeli Ahmet Hoca)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder